-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:38442 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

نقل به معنا را در مقام نقل حديث تعريف كنيد. با استفاده از روايات اماميه و اقوال علما: الف ) جواز ياعدم جواز نقل به معنا را توضيح دهيد. ب ) شرايط و ضوابط نقل به معنا را بيان كنيد.

راوي وقتي حديثي از معصوم شنيد, در نقل آن بايد عين الفاظي را كه شنيده است , بيان كند و باشرايطي كه ذيلاً ذكر مي گردد, مي تواند كند; يعني مضمون و مفهوم كلام معصوم را با الفاظي غيرِ الفاظي كه امام به كاربرده , بيان كند.

مرحوم صاحب معالم مي فرمايد: .(1) بلكه اكثر علماي اهل سنت نيز موافق نقل به مضمون روايت هستند, اگر چه گروهي از آنان مخالفت كرده اند, ليكن براي مخالفت خويش دليل قابل قبول و معتبر و عقل پسندي ارائه نكرده اند.

الف ) دلايل اماميه بر جواز نقل به معنا

1 كليني (ره ) از داوودبن فرقد نقل مي كند كه به امام صادق 7عرض كردم : گاهي سخني و حديثي از شمامي شنوم . مي خواهم با همان الفاظي كه شما فرموده ايد, روايت كنم , ولي به خاطر نمي آيد جمي توانم به الفاظي غير آن چه كه شما فرموده ايد, حديث را نقل كنم ؟ج حضرت پرسيد: آيا عمداً فراموش مي كني ؟ جيعني فراموش شما به علت سهل انگاري و بي توجهي يا كم بها دادن است ؟ج عرض كردم : نه . سپس فرمود: منظورت معاني كلام من است جكلامم را خوب فهميده اي و در صدد بيان و توضيح معاني و مفاهيمي هستيد كه من گفته ام ؟ج گفتم : بلي . فرمود: اشكال ندارد.(2)

2 كليني (ره ): در روايت صحيحي از محمد بن مسلم نقل نموده كه به امام صادق 7عرض كردم : جگاهي ج حديثي از شما مي شنوم و در آن كم و زياد مي كنم . جاين كار چه صورت دارد؟ج حضرت فرمود: اگر مقصودت بيان معاني آن باشد جو مي خواهي كلام ما را با شرح و توضيح بيان كنيد, به نحوي كه معني تغيير نكندج عيبي ندارد.(3)

3 خداوند تبارك و تعالي در قرآن يك داستان را با الفاظ مختلفي نقل كرده , مثل داستان حضرت موسي وفرعون , قصهء ابليس و تمرّدش از سجده بر آدم و قصه هاي ديگري كه مربوط به هابيل و قابيل , طالوت و جالوت وديگر داستان ها است كه اول : به زبان عربي نقل شده ; ثانياً: گاهي كوتاه و زماني مفصّل بيان شده است . بنابراين ترجمه نموده كلام ديگران و كم و زياد كردني كه واقعيت را وارونه جلوه ندهد, جايز است .

ب ) شرايط و ضوابط نقل به معنا

نقل به معنا در صورتي جايز است كه :

1 معنا و مفهوم كلام معصوم براي راوي كاملاً مكشوف و واضح باشد. پس اگر معصوم لظفي را فرمود كه داراي دو معنا است , مثل واژهء راوي حق ندارد آن را ترجمه كند و به لفظ بيان نمايد, اگر چه احتمال قوي بدهدكه منظور امام همين معنا بوده است , زيرا شايد معناي ديگر آن اراده شده باشد.

2 عدم قصور الترجمه عن الاصل في افاده المعني :(4) راوي توانايي ترجمهء صحيح حديث را داشته باشد

3 به شرط ان يكون الناقل عارفاً بمواقع الالفاظ: ناقل روايت بايد به اصول ادبيات عرب و مسايل نحو به خوبي آشنا باشد, زيرا گاهي حذف يا ذكر اضافي قيدي يا تقديم و تأخير مسند اليه يا مسند و يا مفعول , مفهوم كلام را تغييرمي دهد.

4 و مساواتها له في الجلاء و الخفاء: الفاظي كه در ترجمه به كار گرفته مي شود, مفهوم كلام معصوم را مشروح ترو واضح تر بيان مي كند و به قول منطقيون , معرّف بايد اَجْلي از معرف باشد و لااقل آن الفاظ در انتقال معاني و بيان مراد, مساوي با الفاظ معصوم باشد.

(پـاورقي 1.ابومنصور جمال الدين , حسن بن زين الدين عاملي , معالم الدين , چاپ منشورات الرضي , قم , ص 213

(پـاورقي 2.اصول كافي , ج 1 كتاب فضل العلم , باب رواية الكتب و الحديث , ترجمه و شرح حاج سيد جواد مصطفوي , ص 65

(پـاورقي 3.همان .

(پـاورقي 4.شرايط و ضوابط چهارگانه مذكور از كتاب معالم الدين زين الدين عاملي نقل شده است . ص 213كارگيري الفاظي غير از لفظ امام عليه السلام بتواند مراد و مقصود امام را به خوبي بيان كند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.